onsdag 31. juli 2013

Buffy Sainte-Marie

Canadiske Buffy Sainte-Marie er en av mine heltinner. Hun har blant annet skrevet "Universal Soldier" og tittellåta til filmen En offiser og en gentleman "Up where we belong" og en haug andre sanger du sikkert har hørt. 

I januar fikk jeg nyss om at indinanerdama, som nå har blitt 72 år, skulle til Riddu Riddu festivalen i Kåfjord i sommer, og dermed var ferien bestemt. Buffy stod på scenen på samme sted i 2009 også, men da oppdaget jeg det ikke før dagen etter, og satt på Andøya og reiv meg i håret. 

Denne gangen ville jeg ikke gå glipp av konserten, og satte meg bak rattet, mange mange mil. Det fine var jo at Buffy sørget for at sommerferien min ble en Norge-rundt-tur i vårt langstrakte, vakre land. Men det er en annen historie. 

Riddu Riddu er den eneste internasjonale urfolksfestivalen i Europa. Jeg møter samer i flotte kofter og urfolk fra blant annet Australia, Sibir og Japan. 

Høydepunktet for hele festivalen var selvsagt selveste Buffy. Jeg var helt solgt fra første låt, da hun dro i gang Piney Wood Hills, en av mine favoritter! 











1 kommentar:

  1. Denne kunne jeg tenkt meg å besøke, men gikk glipp av den i år. Flotte bilder:)

    SvarSlett