fredag 17. februar 2012

Townshiplivet i Sør-Afrika

Sør-Afrika er et land med store kontraster. I 46 år var rasediskriminering institusjonalisert gjennom apartheid. Folket var delt i fire grupper: sort, farget, asiatisk og hvit. Det er bare 18 år siden apartheidregimet falt. Derfor bor de ulike gruppene fortsatt ganske adskilt og de enorme townshipene eksisterer i beste velgående, helt uten hvite. Bare i Soweto bor det like mange mennesker som i hele Norge. 

Taxisjåføren min, som er farget, forteller meg at det er farligere å bo i en township med fargede enn sorte. Han forteller at forrige uke ble en 11 år gammel gutt skutt i hans township, bare fordi et gjengmedlem måtte bevise at han kunne drepe.  

Det tar tid å bygge opp levestandarden til de gruppene som har vært diskriminert i flere tiår, blant annet gjennom dårligere skolegang. Arbeidsledigheten er skyhøy og forskjellen mellom fattig og rik er stor i et av Afrikas mest fremgangsrike land. 

I utkanten av Cape Town ligger Nyanga og Khayelitsha, to av townshipene jeg besøker. Jeg lar meg fascinere av fargene, folkene, og så klart - noe jeg aldri klarer å gå forbi - tørkesnorene!









1 kommentar:

  1. Likte spesielt bilde 5, 6 og 7 godt... men fine alle sammen :)

    Gudny

    SvarSlett